torsdag 5 juli 2012

Alchymist i full skrud

Nu är det klätterrosornas tid här hos oss. Många blommar den här sommaren mera än någonsin.
Det gäller i synnerhet 'Alchymist', som jag berättade om här.
Eftersom det är första sommaren som hon blommar på skotten som klättrat uppåt, så får man väl säga att hon verkligen visar sig från sin bästa sida.
Idag är det varmt och mulet, så det är ganska idealiskt väder för trädgårdsarbete. Vill helst hinna få de stora rabatterna rensade innan lördag, när den stora gruppen forumvänner kommer på besök.

24 kommentarer:

  1. Blir så avundsjuk, vill också ha klängrosor som kastar sig uppför väggarna !!!Rensa ogräs är inte dumt heller det blir så fint när det är gjort...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt i att ogräsrensning leder till något fint! Ryggen och knäna klagar, men ögonen ler!
      Fördelen med att bo längre söderut är, bland annat, att man kan få sådan stora rosor.

      Radera
  2. Åh, så underbart vacker!

    SvaraRadera
  3. Den var allt bra pampig! Kul med färgblandningen också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den har verkligen många skiftningar i gult, rosa och orange.
      Tycker faktiskt bättre om den så här, än så intensivt orange, som den var förra sommaren.

      Radera
  4. Så vackert mot det vita och röda. Verkligen fint!
    (Ja, och så tradigt att jag inte kan komma på lördag, suck. Hoppas på annan gång... )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var riktigt tråkigt! Men det är klart att du kan komma en annan gång, men då är ju inga andra forumister här! :-)

      Radera
  5. Verkligen imponerande. Egentligen vet jag inte om jag tycker att Alchymist är en vacker ros, åtminstone min ser litet "morbid" ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tyckte jag förra året, men i år har den varit mycket mildare i färgen och det tycker jag om.

      Radera
  6. Visst är den vacker, Ingmarie! En favoritros!
    Din är vackrare än min i färgen i år, Märit, mer aprikos. Du har nog haft mer värme och sol än vad jag har. Min är mer gul i år.
    Ser fram emot att få se den IRL på lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast i början av blomningen var den mycket gul, vilket jag faktiskt tyckte var snyggare!

      Som sagt på lördag får du se den här.

      Radera
  7. Oj då, blev jag "Unknown".
    Får väl avslöja mig som påskalla då:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstod jag nästan! Du har ju berättat att du har en Alchymist!

      Radera
  8. Så vacker den är!! Ha det så trevligt på forumträffen.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer att bli riktigt roligt att få träffa så många forumvänner.
      Vi kommer säkert att få trevligt!

      Kram!
      Märit

      Radera
  9. Men sååå vacker rosen är med alla utslagna blommor. Snyggt klättrande mot huset.
    Här skiner solen och trädgårdsarbetet blir något svettigare.
    Även jag jobbar på eftersom det kommer en buss fullastad med trevliga trädgårdsbesökare på söndag.

    Lycka till på er träff, det kommer garanterat att bli roligt.

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helen!

      Fast för en timme sedan var det litet panikartade känslor här, för i dagens kraftiga blåst hade en lång gren, blåst ner och låg mot marken. Trodde först att den var utav, men den hade klarat sig. Det är den som sticker ut åt höger över takkanten.
      Det tog en stund för maken att spika krampor och binda upp den under takkanten, men nu är den på plats.
      Det verkar som om män generellt är mera känsliga mot taggar, för man kan uttrycka det som så, att han visslade inte glatt under arbetet. ;-D

      Nu har jag (nästan) avslutat rensningen, för nu brådskar det mera med andra förberedelser.
      Lycka till med dina besökare också!

      Ha det bra!

      Radera
  10. Vilken skönhet! Det här har vi längtat efter länge! Hoppas regnet drar bort snabbt och att solen skiner i morgon.
    Kram
    Randi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu får vi visst hålla alla tummarna! Det ser ut att komma en rejäl regndag här i morgon! Usch!
      Fast de har haft fel förr...

      Radera
  11. Så fin! Ha en riktigt trevlig helg.
    Kram,
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar dig också en skön helg!

      Kram! Märit

      Radera
  12. Wow, vilken klättrande ros.

    SvaraRadera
  13. Vilken underbar ros!! Hoppas träffen var lyckad.
    Kram

    SvaraRadera

Hej!

Det är alltid väldigt roligt att få kommentarer! Vill så gärna att du visar att du besökt min blogg! Tack!

Märit