torsdag 24 januari 2013

Konstiga känslor när man flyttar

Är så innerligt lycklig över att vi äntligen fått flytta in i boningshuset. Vi går båda omkring härinne och myser, eldar i sättugnen och trivs vansinnigt bra.

Fast ska sanningen fram, så har vi verkligen inte flyttat klart.
Det är litet av ett 15-spel när man flyttar. Innan vi kan göra det där,, så måste det vara klart, som inte går att göra förrän vi har fixat det där...
Idag har vi i varje fall börjat flytta in bokhyllor och hurtsar till kontoret.
Det är ett konstigt fenomen, som jag har upplevt vid nästan alla flyttar. När man flyttar från mindre till större bostad, så får ändå inte sakerna plats!!! Har ni också varit med om det?

En annan sak, som jag inte hade väntat mig, är känslorna för vår gamla bostad i Undantaget. En sorts sorg!
Jag känner mig som en svikare, som har övergivit den kära bostaden! Skuldmedvetet skyndar jag igenom rummen. Därinne har jag haft så  många lyckliga år och trivts så väl och nu bara överger vi allt...
En halvt utflyttad bostad ser förstås alltid sorglig ut. Åtminstone tills man får städa upp igen. Nu dansar dammråttorna runt och det ligger framdragna saker överallt .

Det är bitande kallt ute och vi  får måna litet extra om Skipper och de andra katterna, så de får energi att stå emot kylan.

För att kunna drömma mig bort till sommaren, så har jag letat fram en bildfilm, som jag skapade för ett par år sedan, av bilder från vår gård och trädgård.
Den har jag lagt länken till här i vänsterspalten, under min presentation.
Om du har lust, så kan du klicka på bilden, titta och lyssna på en 7 minuter lång sommarlängtan!


8 kommentarer:

  1. Fick en mjuk, varm sommarkänsla vid frukostbordet av din bildfilm. Det var härlig att se den igen!
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Du har ju sett den när den var ny. Det var ju du som tipsade om hur man skulle skapa bildfilm.
      Du och din man är ju också med på en bild, där ni sitter och pratar med Christer.

      Kram!

      Radera
  2. Tänk vad skönt det blir till sommaren istället. Gå direkt ut på baksidan också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, onekligen är sommaren skönare, även om vi myser inomhus nu.
      Tror inte vi kommer igång med verandan under sommaren - möjligtvis till hösten. Det finns fortfarande så mycket som har högre prioritet.
      Bland annat ska vi fräscha upp i Undantaget, ifall det kommer turister som vill hyra in sig.

      Radera
  3. Det brukar ta sin tid innan alla prylar hittar sina rätta platser. Det tar en tid innan kan fått trampa upp de vägar i bostaden man helst går och var sakerna man behöver då bör finnas för att vara lätt till hands men inte hamna i vägen. Nu först har allt (nåja) blivit rätt här men det har krävts en del omflyttningar i skåpen och ommöbleringar innan jag blivit nöjd.

    Sommarn längtade jag redan till och din trevliga fotofilm gjorde minsann inte saken bättre! :) Jag har hellre +18 än -18 på balkongen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de tröstande orden! Det kommer att ta tid innan alla saker fått en plats, det kan jag hålla med om fullt ut.
      Nu väntar en tid av hård sortering, för vi kan inte fortsätta att ha så trångt i skåpen, som vi hade inne i Undantaget.
      Det gäller bara att komma fram till samma åsikt om vad som ska bort... ;-)

      Radera
  4. Låter härligt att flytta till en större bostad, tycker jag. Jag flyttade från en trea till kök och kammare. Visst, jag får skylla mig själv. Men drömmer om att vinden ska bli inredd. Då kanske man slipper flytta på fåtölj och bord när man ska in i skåpet i kammaren. Eller måste fundera på var i jösse namn man ska placera toarullsbalen. "Undantaget" trevligt namn tycker jag...

    SvaraRadera
  5. Du hade säkert en god anledning till den flytten, men visst är det svårt att bo väldigt trångt.
    När vi flyttade in i Undantaget, så hade vi bara planerat för ett rum och kök plus toa/duschrum. Då kunde vi aldrig tänka oss, att det skulle hända så mycket på resan och ta en lång räcka med år, innan vi kunde flytta in i boningshuset. Hur som helst så bestämde vi oss redan under tiden vi byggde Undantaget för att också inreda vinden och göra in trappa upp. Det var nog ett av våra bästa beslut. Det blev ett helt annat och bekvämare boende, även om det bara blev två små rum på ovanvåningen.
    Har skrivit om det här i bloggen, ifall du vill se hur det blev.
    http://skanegard.blogspot.se/2012/03/sa-blev-det-en-overvaning-ocksa.html

    SvaraRadera

Hej!

Det är alltid väldigt roligt att få kommentarer! Vill så gärna att du visar att du besökt min blogg! Tack!

Märit