söndag 8 april 2012

Trädgårdsbevattningen och greigii-tulpaner

Idag blev det äntligen väder, så man kunde ägna sig åt trädgården en stund.
Christer har fortsatt arbetet med bevattningsanläggningen, som vi påbörjade i fjol.

När vi grävde om infarten till huset passade vi på att lägga ner en matarledning för bevattningen, även om vi inte hade tid att bygga - eller ens tänka på - systemet då.

Den sandiga jordmånen gör att det lätt blir för torrt för växterna, så vi har hela tiden funderat på, hur vi skulle ordna med bevattningen i trädgården på bästa sätt.

Infarten delar trädgården i två tämligen symmestriska delar. Ungefär vid mitten finns en rosenbåge på varje sida, för att ge tillträde till trädgården. Mot rosenbågarna  fördelades matarledningarna ut till vardera sidan.

Så småningom kom vi fram till att vi gärna ville ha något mera än bara en vattenpost, på vardera sidan. Därför har vi under varje rosenbåge grävt ner en ventilbrunn, som ska styra ett bevattningssystem till var sin halva av trädgården.

När vi la ner matarledningen så hade vi inte räknat med en sådan styrning, med möjlighet till fjärrstyrning, som vi sedan valde.
Den behövde då en 24-volts elanslutning. Därför fick vi gräva ner en sådan kabel genom trädgården. Den  drogs från en styrenhet vid Orangeriet och fram till den närmaste ventilbrunnen.

 För att nå till båda ventilbrunnarna med den, så vi fick borra med en jordborr under infarten och trä igenom ett skyddsrör och kabeln.

Nu kom den verkliga prövningen för trädgården, då vi hade valt att lägga droppslangar i alla större rabatter. Det skulle alltså grävas nya matarledningar till varje rabatt!
Ni kan säkert förstå att det blev väldigt mycket grävande med massor av diken.


På en del ställen placerade vi extra uttag, ifall man vill vattna något med slang. Till exempel spola bort bladlöss från rosorna. Det är ett sådant uttag Christer håller på att placera här.



Allra längst bort vid infarten, strax innanför stenmuren, har vi smugit in ett tappställe med kranar i buskaget. Dit går den här ledningen.

Här fyller jag till exempel vattenkannan, när jag ska vattna blomurnorna.

Under själva rosenbågarna ska det bli en stenläggning med en stor sten som döljer locket till ventilbrunnarna. Dit har vi ännu inte kommit, men jag hoppas att vi ska hinna före midsommar.
Som en liten kurositet kan jag berätta att när Christer skulle gräva emot stenmuren så stötte han på stenoret (stenläggningen på gården) till den gamla gården, som legat mitt i vår trädgård. Den har jag berättat om här.
Här syns litet av stenoret. Möjligen har det varit ett golv inne i ett hus och inte stenläggning på gården.

Förra året hann vi alltså mata ut vatten till alla rabatter. Vi hann också lägga droppslangar i ungefär hälften av rabatterna.
Det är det arbetet Christer har fortsatt med nu. Två sådana här rabatter har fått sina slangar idag.
Det är litet brådskande innan perenner och buskar blir för gröna och utbredda.
Den här tiden på våren ser det rätt fult ut, men snart kommer grönskan att dölja slangarna.

Själva droppslangarna och matarledningarna tål att frysa, men ventiler och tappställen måste tömmas på vatten före vintern.

Jag ägnade dagen åt att ta bort det sista från fjolårets perenner och så klippte jag en del rosor.
Tänk, det känns alltid lika hemskt att klippa bort grenar, som är fulla av nya skott.  Ändå måste man, för gör man det inte, så blir busken ganska risig och får ful form.

Vår näst tidigaste tulpan - förutom den lilla botaniska - har börjat blomma, men det märks att den inte gillat vädret den senaste tiden. Den har knappt fått upp blomman synlig över bladstruten.
Om jag minns rätt så är det en greigii-tulpan.

Den blir inte så hög, men så här såg den ut i full blom förra våren. Det var den 18 april 2011.


18 kommentarer:

  1. Oj, vilket jobb ni lägger ner! Men det blir ju jättebra också!

    Tulpanen - Gick förbi sådana igår, de stod i blom längs en husvägg, söderläge. Tidigare lagt märke till bladen, men nu full blom under de eftermiddagstimmar vi hade sol igår. Idag har inte solen visat sig. Än...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi hoppas verkligen att det ska fungera så bra som vi tänkt! Det skulle vara så skönt att kunna lämna trädgården och ändå få den bevattnad i lagom mängd, utan att lägga den bördan på grannarna.

      Radera
  2. Gode billeder.
    Meget arbejde i der har gang i.
    Tak for kigget.
    Ha` en god 2. påskedag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är litet sent att önska detsamma, men jag önskar dig en fin efterpåskvecka i stället!

      Ja, anledningen till att vi jobbat med trädgården parallellt med husen har varit, att vi också vill trivas med utemiljön och hinna njuta av vår trädgård, medan vi orkar sköta den någorlunda.

      Radera
  3. Skönt när allt är klart, då är det bara att sitta och rulla tummarna !!!!!!
    Avundsjuk på dina vårblommor, bara snödroppar och julros som blommar i norra Hälsingland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag som norrlänning uppskattar kanske den tidigare våren mer än de flesta andra här nere.

      Rulla tummarna...ja, när jag har utrotat all kirskål, alla brännässlor och alla andra jobbiga ogräs...då ska jag sätta mig i en solstol och bara vila! ;-D

      Radera
  4. Då jag ser all möda och all omvårdnad ni lägger på er trädgård erinrar jag mig att jag för något år sen kom att få följa en brittisk tv-serie om trädgårdsentusiaster som ville skapa något riktigt vackert och annorlunda och sedan låta allmänheten få komma på visningar. Det var inte min idé att jag skulle se på det men som fransmännen brukar uttrycka det: Cherchez la femme!

    Får ni allt att fungera så som ni tänkt har ni tack vare detta bevattningssystem sparat mycket besvär för er då ni på äldre dagar kanske inte är fullt lika rörliga och starka men ändå önskar bo kvar i er vackra rosengård.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, med tanke på vår ålder, så hoppas jag att vi kommer att få mycket glädje av det här systemet för bevattning.
      Inte ens nu orkar eller hinner vi med att vattna för hand överallt. Spridare fungerar bra, men rosorna tycker inte om väta på bladen.

      Som det nu är byggt, så skulle vi kunna styra det över nätet om vi är bortresta. Fast jag tror knappast att det blir aktuellt. Mest troligt kommer vi att ha igång en kontinuerlig drift, som vattnar en sektion i taget. Det kan aldrig bli för mycket vatten i vår sandjord.
      Det är tur att vi har gratis vatten från egen brunn. Det är tillräckligt med kostnaden för att pumpa upp det!

      Radera
  5. Ja, ni har fullt upp ser jag. Hur hinner ni med allt? Jag är jätte-imponerad! Dina tulpaner är ju jättesöta...gillar de låga sorterna. Tänk att du redan kommit så långt med trädgårdsarbetet. Jag har inte vågat röja i rabatterna ännu. Har fullt upp med grusgångarna än så länge och avvaktar tills vädret blir lite "snällare". Idag var det ju iskallt - höll på att frysa ihjäl nere vid havet. Men det är kanske inte lika mycket vind uppe hos er?
    Kramis/Randi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag har vi firat födelsedag - helt udda sådan - och har inte hunnit vara utomhus alls. Det har dessutom småregnat hela dagen, så det har inte precis varit så lockande ute heller.
      Har verkligen inte hunnit speciellt mycket i trädgården. Det är ju iskallt ute de flesta dagarna!
      i varje fall inbillar jag mig att allt ska bli bra bara vi får droppslangar i alla rabatter! :-)

      Kram!

      Radera
  6. Ojoj, det är nog den mest ambitiösa privata bevattningsanläggning jag sett tror jag. Fantastiskt praktisk! Jag blir riktigt inspirerad. Har ni handgrävt allt? Undrar jag lite avundsjukt eftersom jag gräver max några meter per dag med hjälp av spett och korp i vårt steniga, kompakta björkrotselände.

    Tulpanen är gissningsvis kaufmanniana Heart´s Delight. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kajo! När jag googlar, så visst det är nog kaufmanniana Heart´s Delight! Känner visst igen namnet också, så kära läsare glöm min villfarelse!
      Är imponerad över din kunskap, kajo! Yrkesmässig?

      Ja, allt är handgrävt, men det är ju fördelen med sandjord. Den är lättgrävd. Det finns nästan inga stenar alls. Det som orsakar mest besvär även här, är alla gamla rötter. Våra döda almar och vår stora gårdslönn har rötter nästan över hela trädgården! Fast de stora rötterna ligger oftast litet längre ner, än där vi la våra matarledningar.
      Styrningen av systemet är sådant som maken är road av och gärna vill testa. Det är leklynnet som stimulerar! Han ville gärna se om han kunde få systemet att styras via datorn.
      Det lyckades i varje fall förra sommaren. Med hjälp av en webbkamera, så kunde vi sitta i Jämtland och se hur spridare startade på kommando!
      Men sådant har sina begränsningar också. Det är väldigt lätt att något hänger sig i datorvärlden och då är man långt borta...
      ;-)

      Radera
  7. Jösses vilket arbete. Var har du hitta en sådan man?
    Oj så bra ni kommer ha det med vatten överallt. Kram/Fia.

    SvaraRadera
  8. Hej Fia!

    Den här mannen har jag laddat ner från nätet!
    Lyckat, eller hur? ;-D

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sedan får man gå in på set-up:en och välja egenskaper! ;-D

      Radera
  9. Haha, jäklar att jag inte visste det. Men jag ska inte klaga. Min är en klippa och hjälper mig massor. Dock tråkigt med särboskap. Vill påta tillsammans i en gemensam trädgård inte varsin.Men den tiden kanske kommer vem vet. Kram/Fia.

    SvaraRadera
  10. Sandjord vet jag inte hur den är att gräva i. Är bara bekant med leran. Maken här blev intresserad av jordborren. Här vore skönt om vi hade både el- och vatten på södra delen. Tomten delas ju av en liten väg.
    Vi får se, en tanke har väckts.
    Grattis i efterskott!
    /Anette

    SvaraRadera
  11. Tack Anette!

    Jordborrar finns i flera storlekar, så man får välja den som passar bäst.

    Har sett jättestora jordborrar, som använts till att gräva rosgropar i lera. Fast jag såg bara groparna - vet inte om dräneringen skulle komma att räcka, ur en sådan grop i lera.

    SvaraRadera

Hej!

Det är alltid väldigt roligt att få kommentarer! Vill så gärna att du visar att du besökt min blogg! Tack!

Märit