söndag 27 maj 2012

Pimpernöt, Staphylea pinnata och de första rosorna

Har varit hundvakt ett par dagar och då får man göra små rundturer, som man inte gör i vanliga fall.

Vid en sådan runda fick jag stå och vänta, medan hundarna läste av "Hundarnas morgontidning"!
Då föll min blick på en ovanlig och väldigt vacker buske med långa vita blomklasar.  Den stod ute i vårt gamla trädgårdsland - Räddningslandet. Vad var det?
Det landet är numera fullt av sly, brännässlor och annat ogräs. Det används  inte längre, annat än till att bli rum för nödplanteringar. Det brukar inträffa ibland, när jag handlat något, som jag egentligen inte behöver och framför allt inte har någon plats till.

Det är bara det, att jag absolut inte kan minnas att jag planterat någon sådan buske. Kände inte igen den alls och  visste inte vad det var. Kunde jag verkligen ha köpt den?
Emellertid insåg jag att det var osannolikt att någon annan planterat en vacker och ovanlig buske på vår mark, så det måste alltså ändå vara jag...

Skickade en fråga till Allt om trädgårds forum och där finns verkligen all kunskap samlad!
Fia med bloggen "En trädgårdsälskares betraktelser" visste minsann svaret!
Då började ett svagt minne segla upp i den grå massan under håret. Köpte förmodligen den, när en plantskola i Dalby la ner för några år sedan och planterade den tillfälligt här ute.
Det är en Pimpernöt, 'Staphylea Pinnata'.


Den får visst till hösten uppblåsta blåsor med en liten nöt i.

Tycker inte ni också, att den vackra busken förtjänar en plats, där man ser den ordentligt?! Den lär också dofta gott, men det kunde jag inte avgöra, för nässlorna vaktade busken
Håller just nu på att söka fakta om, hur hög den kan bli som mest. Det måste få avgöra dess kommande plats.
Nu vill jag inte röra den, så det blir troligtvis till senhösten.

Idag har två av mina rosor börjat veckla ut sina första blommor. Det är Rosa Majalis, 'Foecundissima' och Poppius, som båda nuddade målsnöret på samma gång.

Här är Poppius i starkt solljus.

9 kommentarer:

  1. Den busken antar jag inte är vardagsmat. Den bör då få en plats den trivs på och gärna då också syns om inte bland alla rosor inne på gården så nära intill så man kan se den från ett fönster eller får lust att gå förbi den.
    Det kan i värsta fall innebära att ”nödplanteringslandet” måste stramas upp och knytas närmare rosengården med hjälp av promenad stråk och ökad gräsklippning. Ett klurigt problem att lösa för Mariehems strategiska och operativa resurspersoner!
    :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det lär visst vara en rätt så ovanlig buske, eller litet träd, har jag fått veta från trädgårdsforumet!
      Ska flytta fram den till ett ställe där jag kan se den från huset, men jag vet inte när man kan flytta en buske, som blommar den här tiden. Måste försöka få reda på det. Sedan var det förstås det där med operativa resurser...

      Radera
  2. Åååh, lyckliga, lyckliga du som har en pimpernöt. Har letat, frösått och letat igen. Men ingen har kommit upp ur jorden eller fram i en plantskola. Har i alla fall fått nytt hopp när jag såg din.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Törnrosa jag känner mig faktiskt lycklig över den, men också litet snopen över, att den kom så där, bara litet av slumpen, från en utförsäljning! Och - framför allt snopen att jag totalt glömt bort den.
      Undrar om det går att föröka den med kinesisk avläggare? Vad tror du?

      Radera
  3. Hej! Det var en vacker buske du satt på "undantaget".
    Den förtjänar absolut ett bättre öde ;-)
    Jag har aldrig sett den förut men namnet låter bekant.
    / maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den ska flyttas till en synligare plats. Nu vill jag bara få reda på när den lämpligaste tidpunkten är för att flytta en sådan buske.

      Radera
  4. Underbart 'fynd' du har gjort och visst förtjänar den en vackrare plats att växa på.
    Har frösått Pimpernöt för många år sedan och har en planta växande i rabatten. Den har aldrig blommat och kommer nog inte att göra det heller. Den har en höjd på ca. 50cm och trivs nog inte riktigt väl i min kalla zon. är i alla fall glad över att den lever och finns :=)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Så du lyckades fröså pimpernöt! Vad kul!
    Hur gjorde du? Sådde du på hösten och ställde ut, eller ??
    Det vill jag gärna försöka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frösådde -03 med frön köpa från Konnässörsklubben och enligt mina anteckningar så fick fröna en kylperiod. Ställde sådden i kylskåpet men att ställa ut och låta vädret påverka under en vinter är garanterat lika bra. Det var bara ett fåtal frön som grodde.
      Frösådde även i fjol och krukan har stått ute hela året men än har inga frön grott.

      Radera

Hej!

Det är alltid väldigt roligt att få kommentarer! Vill så gärna att du visar att du besökt min blogg! Tack!

Märit