tisdag 6 augusti 2013

En härlig trädgårdsresa del 3

Det är länge sedan jag påbörjade reseskildringen, men så blir det ibland, när det kommer annat emellan.

Efter besöket på Göteborgs botaniska förflyttade vi oss till Trädgårdsföreningens park. Det var en mycket varm dag, så kraften började tryta, men de här bilderna tog jag i alla fall där.



Söndagsmorgonen började med att vi som alla morgnar åt härlig frukost och sedan fick vi med oss lunchpaket som värdinnan Maria hade ordnat till oss.

Sedan ställde vi färden till Storehagens trädgård som ligger NV Uddevalla.
De lär ha en av Sveriges största privata rosenträdgårdar.
Den här trädgården var en skön upplevelse. Så välplanerad, så välskött och med så vackra och intressanta växter. Där fanns verkligen inte bara rosor!
Värdparet guidade oss genom sin trädgård och berättade samtidigt det tråkiga, att de nu kommer att ta paus från trädgårdsverksamheten. De skulle hålla stängt efter den här dagen och året som kommer och ägna sig åt litet annat.




Det fanns fortfarande en del rosor och andra växter till försäljning och vi valde friskt bland de godbitar som fortfarande fanns kvar.
Plötsligt började det strömma till folk, som skulle besöka Öppna trädgårdar den här dagen, så vi samlade ihop våra inköp och begav oss av...

Eftermiddagen ägnade vi åt att besöka Tommy Ahnby. Där började vi med att äta vår medhavda lunchmatsäck.
Tommy Ahnby är egentligen grossist, som inte säljer till privatpersoner,  men våra duktiga resevärdar hade övertalat honom att göra ett undantag och ta emot vår resegrupp.

Här var det verkligen som att komma in i en godisbutik! Alla möjliga växter fanns det, både vanliga och ovanliga.
Växterna var i yppersta skick men så många, att man hade svårt att överblicka allt. Det här besöket borde jag verkligen ha planerat litet mera i förväg, så jag hade varit säkrare på vad jag skulle köpa. Nu irrade jag runt utan att egentligen veta vad jag skulle inrikta mig på.
Det blev till sist  en rosablommande skenkamelia och en sorts magnolia, som jag har glömt namnet på just nu. Köpte också en rosablommande hortensia, 'Annabelle'.
Egentligen är jag faktiskt inte särskilt förtjust i Annabelles våldsamt stora blomklasar, just för att de är nästan groteskt stora. Anledningen till att jag köpte den är, att det är en bra blomma att torka och ha till vinterbuketter, när trädgården sover.

Vi var många, som valde att bortse ifrån att växterna skulle fraktas hem också, tillsammans med folk och resepackning...
Nu gällde det i första hand att få med dem till vårt boende.
Är det vi som har köpt allt det här? Hur ska det här gå till...

 De längsta först. För långa toppar fick kapas..

Stuva och trixa

 Visst gick det fint! Kvinnor kan!

Så här fullt blev det. Det var inte den enda bilen som såg ut så här när vi lämnade stället.

Eftersom dagarna var så oerhört varma så fick vi fråga om lov att ställa växterna i ett uthus där vi var inhysta. De skulle inte klara att vistas i bilarna.

På söndagskvällen var vi bjudna till Kerstin  på middag.
Kerstin och hennes make bor i ett otroligt charmigt hus invid havet ute på Tjörn. Trädgården var vacker och innehållsrik, även om Kerstin beklagade sig över att hon inte kunnat rensa nog bra på grund av sitt besvärliga armbrott. Vet inte hur den hade sett ut i annat fall, för den var i mycket fint skick.
En mycket vacker grupp med 'Leonardo da Vinci' i sluttningen bakom huset.

Kerstin hade engagerat sin son, som är kock och driver en egen restaurang, så fick vi en ljuvlig fiskgryta med bland annat  räkor och musslor i.

Till detta hade Kerstin gjort bohuslänsk Äggost med hallonsås. Mmmm! Till kaffet serverades vi dessutom en god mjuk kaka.

I kvällssolen avnjöt vi alltsammans ute på altanen.

Synnerligen mätta och glada återvände vi till Älgbergets B&B, sedan det redan mörknat.


Nästa morgon, som var hemresedagen, åkte vi först till Monica med Alen Trädgård.
Hon hade också ett hus nära havet på Tjörn.
Även hennes trädgård hade mycket berg på tomten. Nedanför berget fanns planteringarna i en längsgående trädgård. Monica och hennes man har satsat mycket på gröna växter. Där fanns t ex. väldigt många vackra funkior.  Tyvärr tog kamerabatteriet slut för mig, men jag hann ta ett par bilder.
En förtjusande hortensia med namnet 'Förgätmigej'. Nej, den glömmer man säkert aldrig!

Sedan lyckades jag klämma till med en bild till på en verkligt vacker Hosta med sortnamnet 'Whirlwind'.
Den hade den ovanligt vackra mittnerven grön mot det vita i bladet. Tråkigt nog var sällskapet på väg vidare och jag fick skynda mig att fota, för att inte missa vad som sades. Resultatet blev ju inte över hövan, men man kan i alla fall se hur vackra bladen är.
En framtida önskeväxt!

När vi efter lunchen åkte hemåt mot Skåne så var vi överens om att det hade varit en riktigt lyckad och rolig resa tillsammans med en massa härliga trädgårdsälskare.

Nu ser vi fram emot en ny härlig forumträff någonstans nästa sommar!






8 kommentarer:

  1. Tack för att vi fick följa med på er härliga resa Märit och jag kan tänka mig att det är en resa som stannar kvar länge. Många intressanta möten och så mycket inspiration och härlig trädgård. Och vilken härlig bild med alla växterna utanför bilen. Imponerande att ni fick plats med allt! ;)

    Sköt om dig i solskenet!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var verkligen trevligt! Kanske var jag otydlig med att det inte var vår bil som packades, men det var ungefär likadant!

      Radera
  2. Visst är det märkligt så mycket man får med sig på en sån här resa! Hoppas att alla växter tar sig när de väl hittat fram till sina nya platser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är så många intryck och så många minnen, så man får ta litet tid på sig att ta till sig allt.

      Är säker på att alla växter får utmärkt vård!
      Alla mina är inte i jorden ännu, men träden är i varje fall planterade.

      Radera
  3. Ja, man kan väl lugnt säga att den bilen blev packad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nu inte vår bil som blev packad...eller jo, det blev den absolut, men inte i bild! :-)

      Radera
  4. Trädgårdsresor är bland det roligaste som finns. Att besöka Tommy Ahnby vore inte helt fel!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ska försöka följa med på lämpliga resor framöver, för det var verkligen roligt!

      Radera

Hej!

Det är alltid väldigt roligt att få kommentarer! Vill så gärna att du visar att du besökt min blogg! Tack!

Märit