tisdag 13 augusti 2013

Tidigarelägga en födelsedagspresent.

Om två månader går Christer i pension. Som vi har längtat efter den dagen!
Det kommer att bli underbart att få vara tillsammans alla dagar. Vi har så många planer och idéer som vi vill förverkliga. När man får lust att resa bort några dagar, så är det bara att packa väskan och ge sig av.
Fast det är kanske som jag läste i någon annans blogg. Det är själva planerandet som är viktigt. Genomförandet är en helt annan sak. Ja, vi är rätt hemkära båda två, så vi blir nog ändå mest hemmavid.

Hur som helst så hade jag försökt lista ut vad maken vill ha för lämplig födelsedags- och tillika pensionärspresent. Hade några olika förslag i tankarna.
Plötsligt dök den upp - på eBay i Tyskland. Den perfekta presenten!

Nu förstår ni säkert att det är svårt att smyga sig iväg till Tyskland för att hämta en present. Den var dessutom skrymmande, så vi fick lov att resonera om saken. Det kunde inte bli någon överraskningspresent precis.

Efter litet mejlande med säljaren kom vi överens.
Tidigt i onsdagsmorse gav vi oss iväg mot Niedersachsen. Mot Hellwege, en ort nära Bremen.
Eftersom jag aldrig besökt Tyskland tidigare, utan bara åkt motorvägen igenom, så var det intressant att få se en bit av landet.
Naturligtvis ville jag göra ett besök hos båda rosföräldlarna Kordes och Tantau eftersom de låg utefter den väg vi skulle åka.

Det fanns massor av rosor, men ingen som jag suktade speciellt efter - lyckligtvis - eftersom vi bara hade vår personbil och där skulle vi ju också lasta presenten. Det här är hos Kordes.

På eftermiddagen anlände vi till vårt hotell Kloster -Mühle i närheten av Gross Meckelsen.
Det var en gammal kvarn som blivit ombyggd till hotell och restaurang. Det låg i idyllisk miljö på landet.
Bilden har jag lånat från deras hemsida. Bakom fotografen börjar den vackra stora kvarndammen fylld av näckrosor.

Det var ett fantastiskt härligt hotell med lyxiga, modernt utrustade rum i den rustika kvarnmiljön. Jättesköna sängar, som betyder mycket i vår ålder. Det enda negativa var den dåliga mobiltäckningen. Däremot fanns det gratis Wi-fi.
Bilden är lånad från hotellets hemsida.
Det var rätt skönt att hotellet hade restaurang, då det låg ute på landet.
Efter middagen gick vi en femkilometers runda i omgivningen. Det var väldigt skönt väder med sol och ljum bris.

Frukosten var oerhört diger. Det var nästan som ett julbord. Den där dagen räknade vi inte kalorier!
Efter den frukosten blev vi inte hungriga förrän på sena eftermiddagen, när vi var på hemväg.

Då stannade vi och åt i Flensburg.

Presenten då? Det var så spännande med packningen så vi glömde att ta ett endaste foto på plats.
Det var nästan lika spännande att få ut alltihop ur vår lilla personbil, så det blev inga foton tagna då heller.

Här står presenten nu i alla fall.
Det är visserligen två månader för tidigt, men eftersom det var en utställningsmöbel som såldes ut till bra rabatt, så gällde det att slå till.

Förstår ni nervositeten att möbeln inte skulle kunna få plats i vår Volvo S40?
Hade soffan varit några millimeter längre så hade det inte gått att få in den.

Själva resan till Tyskland tog vi som en trevlig utflykt, så den kostnaden får räknas till nöjeskontot.

17 kommentarer:

  1. Vilket vackert trädgårdsmöblemang! Och vilket trevligt reportage det var om er trädgård i Sydsvenskan i somras!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Petra! Du kände igen oss i tidningen från min blogg antar jag.

      Radera
  2. Underbara utemöbler! Förstår att Ni ser fram emot Era dagar tillsammans. Jag vill också vara tillsammans. Ja, inte med Er kanske, jo, men, varför skulle jag inte vilja det? Ni ser ju så himla rara ut.Fast nu tänkte jag mest på min Valdemar. Nästa höst ska han ta pension. Om han inte ångrar sig förstås...näee...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för berömmet! Vi skulle säkert också gärna vara tillsammans med er, så det är ömsesidigt!
      Kan väl aldrig vara så att han ändrar sig...när det finns så mycket trevligt att göra! Som en liten tripp till Skåne kanske! ;-)

      Radera
  3. Vilken fin present...hoppas det blir möen mad,go mad o mad i rättan ti..å så madaro !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tora!
      Ja, det blir säkerligen gott om mat vid alla möjliga tillfällen!
      Vi är rätt begåvade när det gäller att förse oss med mat! ;-)

      Kram!

      Radera
  4. Så härlig historia och en så fin present!
    Imponerad av att du kollar och köper på tyska Ebay!
    Själv har jag fastnat på tradera och ibland Engelska Ebay och då känner jag mig galet vågad.
    Skön resa - Bilade med mina föräldrar på 70- och 80-talet till södra Europa och då stannade vi ofta i Frankfurt och Celle i Tyskland. Minns alla dessa gigantiska portioner (Balkanplatte) och särskilt frukostbufféerna som dignade av överdåd. Det var gott att äta efter de små söta croissanterna i Italien kan jag lova.
    Sköt om dig och de dina!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  5. Trevligt att du tittade in Malin!
    Avundas dig litet, som fått uppleva Tyskland så där tillsammans med dina föräldrar!

    Det har genom åren blivit en hel del inköp till renoveringen från Tyskland. Dels därför att priserna oftast är mycket lägre och dels för att fraktkostnaden inte är så hög. Åtminstone inte lika hög som från England.
    Man får förstås vara försiktig och kolla omdömen om dem man köper ifrån, när man handlar på Ebay, men det har alltid gått bra hittills.

    Ha det så gott med de dina!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Vilken fiiin present!!! Till råga på allt så fick ni en liten semestertripp bara sådär... Ni är för roliga!!! Ska bli skoj att provsitta nångång!! Jag tycker du var mycket förståndig och ståndaktig när du inte köpte en endaste ros! När jag läste det tänkte jag åuoåå, hur går det med plats i bilen nu... Duktiga du!! Kramar till er båda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nog var jag väl heroiskt ståndaktig! Det var stängt på bägge ställena från lunch på fredagarna, så det gick inte att stanna när vi åkte hem. Annars tror jag nog att jag hade lyckats lirka in någon ros bland stolsbenen! ;-)Ja, hur vi skulle få plats med möbeln funderade vi på hela vägen ner... Men vi tänkte att vi får köpa det som går in och resten får vi avstå. Är jätteglad att vi fick med oss alltihop!

      Radera
  7. Det där var inga dåliga grejor! Klart Christer ska ha såna, om han nu bara gör sig tid att slå sig ner i dem. Du får kanske sätta dig i soffan och locka honom till dig! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, han tror att han ska få massor av tid att sitta ute och njuta...hmm.. ;-)

      Radera
  8. Åååh.... va härligt!! Asså, det där är ju en av fördelarna med att bo i södra Sverige. Kontinenten är så väldigt nära. Och det går att pipa iväg ganska enkelt om man vill. Som gammal Stockholmare kommer jag ihåg låååånga och dötråkiga timmar som barn, när vi åkte genom Sverige ner till Skåne för vi skulle ut och bila Europa runt. Nu... är det inte lika långt. Och absolut inte lika tråkigt.

    Och vilket fint möblemang! Superfint. Så... grattis till maken. Dubbelt upp!

    Åja, fast liiite besviken är jag att ni inte fotade in- och urlastning ur bilen. ;)


    /anna-karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna-Karin!

      Vi är också besvikna på att vi(läs jag) glömde att fotografera! Brukar alltid ha kameran i högsta hugg.

      Radera
  9. Vilken underbar present! Och jag förstår att ni gärna tog er en tur ner till Tyskland för att hämta hem den. Tänk så många sköna stunder ni kommer att ha där tillsammans framöver. Och snart delar ni hela dagarna tillsammans. Förstår att ni längtar.

    Ta hand om varandra!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gruppen känns så rätt, så både Christer och jag gläder oss jättemycket för den. Fast vi har börjat tycka att det hade blivit väldigt fint med en tredje stol också...
      Nästa sommar blir det nog en tur ner till Tyskland igen! ;-)
      På något sätt har vi kommit in ett förpensioneringsstadum nu. När Christer är hemma, så känns det som om han nästan inte skulle behöva åka iväg till jobbet mera.
      Det ska bli så innerligt skönt när det förverkligas. :-)

      Radera
  10. Vilka fantastiskt vackra trädgårdsmöbler. Passar helt perfekt hemma hos er.
    Att ni sedan fick en nöjestripp för att få hem dom var ju toppen.

    Läser här nedan att du har gjort många trevliga trädgårdsresor i sommar. Det är både jättekul och inspirerande.

    Ha det gott!

    SvaraRadera

Hej!

Det är alltid väldigt roligt att få kommentarer! Vill så gärna att du visar att du besökt min blogg! Tack!

Märit