tisdag 18 september 2012

Som lejon i natten

Den här tiden på hösten har kronhjorten sin brunsttid. Då står hanarna och brölar hela nätterna. Det låter som om de vrålar ut sin längtan, men kanske går brölandet mest ut på att varna andra tjurar från att komma för nära reviret. Stundvis låter brölande som lejons rytanden.
Vår gård ligger mitt i deras parningsområde. Igår kväll stod vi ute i becksvarta mörkret och lyssnade på tre olika tjurar, som fanns inom några hundra meter från huset. Vi kunde inte se någon eftersom det var så mörkt, men vi videofilmade en stund, så man kan höra dem. Det blir ju litet paus i mitten av videon, men så återkommer brölet mot slutet.

11 kommentarer:

  1. Så härligt att stå i mörkret och höra själva naturen . Saknar den tiden jag hade sommarstuga mitt ute i skogen. Där fick vi uppleva hela årets alla händelser med de vilda djuren. Från parning till födelse. En tidig morgon satt jag på altan med morgonkaffet och såg ett rådjurskid komma till världen. Underbart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken underbar upplevelse att få se på när ett rådjurskid föds!

      När jag bodde i Jämtland, så trodde jag att det var där i skogarna som den stora djurstammen fanns. Så fel jag hade!
      Sedan jag kom till Skåne, ser jag mycket mera av djuren. Det är förstås på gott och ont, för ibland blir de så närgångna att de äter av mina rosor och äppelträd, men visst är det trevligt att komma dem nära.

      Radera
  2. Härligt med djur inpå knutarna !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för det mesta gläds vi åt det. Fast inte när de ätit upp rosknoppar och fejat barken av äppelträden! :-)

      Radera
  3. Inte lätt att bo mitt i ett parningsområde:)). Spännande att hör dem så nära.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är spännande och byalaget brukar anordna en gemensam kväll, när vi samlas och har trivsamt med fika innan vi lyssnar på brölet från ängarna.

      Radera
  4. Mäktigt!
    Vi har ett gods utanför stan, Claestorp, där man månar om sin stam av kronhjort och även dovhjort. Jag rör mig i godsets utkanter då jag är ute och vallar min kamera. Det är nog dags att ta en kvällspromenad ... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här var det också slottsägarna som månade om stammen, när den försvann i nästan hela Sverige.
      På 1880-talet fanns kronhjorten endast kvar i Skåne, på godsen Högestad, Baldringe, Krageholm, Sövdeborg, Snogeholm, Övedskoster och Heckeberga,
      Nu är kronhjorten på stark frammarsch i Sverige, men det lär alltså vara härifrån alla nuvarande kronhjortar i Sverige har sitt ursprung.
      De tidigare så skygga hjortarna har numera tappat sin respekt för människorna och kommer ibland ända in på gårdarna.

      Radera
  5. Måste varit rätt häftigt att stå där i mörket och lyssna. Så nära...
    Här i stan får jag nöja mig med hundar, katter, fåglar och en och annan igelkott... ja, och kvarterets ungdomar, inte att förglömma =oP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fast vi har hjortarna omkring oss hela året, så har det sin lockelse att vara ute och lyssna på brölet.

      Det kanske är "bröl" du hör från kvarterets ungdomar också, om än i litet mera sofistikerad form? ;-)

      Radera
    2. Märit, fr o m nu ska jag låtsas att det där brölet är kronhjortar... blir liksom intressantare =o)

      Radera

Hej!

Det är alltid väldigt roligt att få kommentarer! Vill så gärna att du visar att du besökt min blogg! Tack!

Märit