lördag 5 maj 2012

Järngrindar, 'Fritillaria Pallidiflora' och tulpantider

Igår hämtade vi en charmig, gammal, litet rostig järngrind, som vi hade köpt på en nätauktion. Den ska vi placera mellan stenmuren och stallväggen, där man går ut till bikupan, hönsgården och komposten bakom stallet.

Vi har inte alls tid att pyssla med detta nu, men man får ta chansen, när den dyker upp. Nu har vi i alla fall en grind, som efter litet komplettering kommer att passa utmärkt på den platsen.

Vi har redan sedan tidigare en dubbelgrind, som ska vara vid muren intill infarten. Den hittade vi i norra Skåne, när den såldes på Blocket, för några år sedan. Här lastar Christer av den ena halvan.

Även den här grinden är alltså nedprioriterad, så länge huset tar all tid. Bara inköpt för att tillfälle gavs.
Jag har varit ute och tagit en ny bild, där man ser att grinden fått ännu mera patina.;-D
Det står en bil i vägen, så jag fick en sned och konstig vinkel, men man får ändå en liten uppfattning om, hur grinden ser ut.

Så till något annat!

Den bleka klockliljan, Fritllaria Pallidiflora, blommar rikligt i år.
 Den hade jag med mig från Frösön - inköpt hos den legendariske Evert Nilsson i Ås, utanför Östersund.

Under de tjugofem åren på Frösön, blommade den varje vår med en enda klocka. Det berodde troligen mycket på, att jag inte visste dess behov.
Efter flytten till Skåne har den utvecklats till en riktig praktväxt. Måste säga, att det är till min förvåning, då den hela tiden stått under takskägget och därtill halvt under en träpall, som jag haft blommor på.
Från den här våren, när träpallen pensionerats, står den helt och hållet under mitt symaskinsbord, med stenskiva. Hittills verkar den obekymrad och stickar ut stjälkarna från bordsskivan. Hoppas att den fortsätter med det!

Den har sin naturliga växtplats i Mongoliet och Kina och tycker om en väldränerad och humusrik växtplats.
Ja allt här på gården är väldränerat, då det är gammal isälvsbotten med nästan ren sand, så den förutsättningen är uppfylld med råge.
Humusrik verkar litet knepigare, då det inte riktigt stämmer. Ska faktiskt ta och lägga på litet extra kompostjord i år.
Den växer intill takdroppet, och det har tydligen varit tillräckligt fuktigt tillsammans med någon skvätt via trädgårdsslangen, när det varit lång torka.
Mera förvånande är kanske, att den trivs i så pass skuggigt läge. Den har väldigt litet sol.


Förra våren grävde jag fram en liten sidoplanta och planterade på ett annat ställe. Den har också fått ett par klockor nu. Intill sig har den sällskap av en klematis Hagley Hybrid. Den här platsen har några fler timmar sol, men kan ändå sägas vara halvskuggig.

En del tulpansorter har nu kommit igång och samsas riktigt bra med kirskålen! De röda Apeldoorn  i bakgrunden har kommit troget år efter år, även om de inte är riktigt lika många i år.
I förgrunden Groenland De vita tror jag är Purissima.





En av mina favoriter är Ballade, rosa liljeblommande med vita kanter. Har planterat den på många ställen, men den har försvunnit eftersom - möjligen som sorkmat, då vi har fått stora problem med sorkar.

En riktig liten sötnos är den här botaniska tulpanen, med okänt namn, som är orange på utsidan och gul inuti,
Riktigt soliga dagar ser man bara en gul stjärna, molniga dagar är det en orange tulpanknopp.

För övrigt hittade jag de första knopparna på pimpinellrosen 'Poppius' idag!

Trevlig helg till alla läsare!


14 kommentarer:

  1. Det var mycket vackra grindar ni skaffat! När de putsats upp och kommit på plats skämmer varken huset eller den vackra trädgården! Tvärtom de bidrar till en välkomnande enhet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du också ser skönheten i de här gamla grindarna! Det är nog inte alla som gör det.
      Men vi tycker om dem, och de stämmer tidsmässigt med vår gamla gård.

      Radera
  2. Blir så avundsjuk på din bleka klockvilja, så fin den är! Ser verkligen frodig ut! Ja, en sådan ska jag leta efter... Härliga tulpanbilder och grindarna kommer ju att bli riktigt fina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Katarina, jag tror nog att jag ska kunna gräva fram någon sidolök till dig. Antar att vi ses, när vi har forumträffen.
      Tänker du dig till Alnarp i morgon? I så fall kan jag försöka hitta någon lök redan i kväll.

      Radera
    2. Åh, kollade inte datorn förrän nu såhär i arla morgonstund. Stort tack för ditt erbjudande, blir jätteglad. Ja, och jag ska till Alnarp, så - med eller utan lök - så vore det ju kul att säga hej. Jag har med mig lille svarte taxen Viggo, så det kan ju vara ett sätt att känna igen... Vi ses!

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Så fina grindar ni fyndat!! Den fittilarian är en favvo hos mig också...
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du också har Bleka klockliljan, Berit! Blir den stor hos dig?
      Vilka förutsättningar har den hos dig beträffande läge och jordmån?

      Radera
  5. Tänk att du handlat växter av Evert Nilsson. Hans plantskola måste ha varit en upplevelse. Jag hoppas på att någon gång få tag på en planta av Everts vackra dubbla storklocka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna, när jag handlade hos Evert Nilsson, så hade jag ingen aning om vilken celebritet han var! Det har jag förstått först sedan jag började använda nätet.
      Visst förundrades jag över hur fina växter han kunde få fram på den blåsiga sluttningen i Ås, jämfört med hur mina artade sig.
      På den tiden kunde jag knappt något om trädgårdsodling och inte heller något om, hur man skulle behandla betongleran på Frösön, för att få växterna att trivas.
      Vad jag kan komma på på rak arm så har jag tre växter med mig till Skåne, som kommer från hans trädgård. Det är en Helleborus niger, en rödblommande rosenrot,Rhodiola kirilowii, och så den Bleka klockliljan.

      Radera
  6. Så fina grindar! Förstår att ni inte kunde motstå dem. Det är något speciellt med dessa fina järngrindar och jag som själv är väldigt svag för järn i trädgården kan bara le när jag ser dina fina bilder. :)

    Tack snälla du för dina fina kommentarer på min blogg! Vad roligt att du hittat till min lilla vrå av bloggvärlden och tack vare dina kommentarer hittade jag hit här till dig och din härliga blogg. Hit återvänder jag gärna! :)

    Ha en fin dag!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Välkommen hit, Lotta!
    Ja, vi har nog en del gemensamma intressen, kan jag förstå, när jag läser din blogg! :-)

    SvaraRadera

Hej!

Det är alltid väldigt roligt att få kommentarer! Vill så gärna att du visar att du besökt min blogg! Tack!

Märit