torsdag 12 april 2012

Rosen 'James Galway', Tulpaner 'Prestans Fusilier' och att kapa tegelstenar

Idag har det varit härligt uteväder, så jag jobbade i trädgården  på förmiddagen.

Flyttade bland annat rosen 'James Galway'.
Den gode James blev mycket högre, än jag väntade mig, så han skapade obalans i sin rabatt.
Nu har han fått en ny plats intill en syren vid västra stenmuren.
Eftersom han fick ärva platsen efter en av Princesse-rosorna som vi flyttade förut, så planterade jag honom i en tjock papperssäck nere i gropen. Hoppas att han har hunnit etablera sig där, innan säcken har förmultnat, så han slipper bli äten av rotnematoder.

Från början var alltså James Galway en låg ros, som jag tänkte skulle passa på den här platsen.
Titta här, så blygt han tittar fram mellan funkiabladen!


Nästa bild är från 2010, när han fortfarande höll sig på någorlunda låg nivå.

Förra sommaren hade han blommorna så högt, att det var svårt att titta in i dem, men jag valde visst aldrig att fotografera honom så, för jag hittar ingen bild från i fjol.

Glömde faktiskt att fotografera James på den nya platsen idag, men det är ju ändå bara några pinner som sticker upp ur marken, så det får nog vara så.

Vi går över till att titta på nya vårtecken!

De allra tidigaste tidigare tulpanerna, som en läsare i bloggen, Kajo,  lärde mig att de heter 'Show Winner', har redan börjat vissna i kronbladen!
I stället har en annan sort, som heter Tulipa 'Prestans Fusilier' börjat blomma nu, fastän de inte riktigt hunnit ur bladrosetten. Det här är en sorts tulpan, som har flera blommor på samma stjälk.




Den här tulpanen har vi på några olika ställen i trädgården. Här är en bild från förra året.
Det verkar som om det är en tulpan, som kommer tillbaka i flera år.
Nu har jag fått veta att jag ska gödsla  tulpanerna igen, när de blommat över. Hoppas att jag kan bevara dem längre då.

Christer har hyrt en stenkap och kapat de tegelstenar, som vi ska ha framför spisarna i köket.
Det är gamla handslagna tegelstenar som ska få ett nytt liv nu. De kommer från ett hus, som revs i Östra Tvet, någon gång på 90-talet. Huset var byggt 1863.
Tänk om de stenarna kunnat tala!

Kapen var så tung, så vi bestämde oss för, att låta den stå kvar på släpvagnen. Det var allt ett misstag på mer än ett sätt.
Det blev en jobbig arbetsställning, då den kom litet för lågt. Sedan fick vi under lång tid, tvätta tegeldamm från både kapen och släpet. Dessutom rev vi upp bottnen i släpvagnen med några neråtriktade järn, när vi skulle flytta kapen under tvättningen.
Eftersom vi inte släppt på något vatten till utetappställena än, så fick vi pumpa upp i kannor från gårdspumpen. Det gick ju åt rätt mycket, så vi fick jobba på med det ett bra tag.


Sedan stenarna blivit kluvna skulle de tvättas rena från löst damm. 


Ja, sen får vi väl tvätta gården också! Men det får allt vänta tills vi har vatten i trädgårdsslangen. Om inte det kommer regn och sköljer bort tegeldammet innan dess.

Eller vi kanske ska ha litet tegelfärgad beläggning här... ;-D

15 kommentarer:

  1. Jaa, har man inte jobb så skaffar man sig men det där med teglet tror jag blir oerhört snyggt när det kommit på plats.

    Kanske kan Sir James Galway och Lady Jeanne Galway bjuda på skön avkoppling mellan varven.
    http://www.youtube.com/watch?v=mdNY8tNgWa0

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den länken! Hade inte alls forskat vidare på vem James Galway är, så det var nytt för mig! Väldigt vacker musik!

      Radera
    2. Visst är han, mannen med guldflöjten, värd sin ros!

      Radera
    3. Absolut! Kommer att älska rosen ännu mera efter detta! :-)

      Radera
  2. Trädgården är bäst på våren när alla lökar tittar upp !!Man blir glad hela dagen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är härligt när det äntligen börjar blomma, efter den långa vintern! :-)

      Radera
  3. så fin bild den med tulpaner och scilla, helt underbar!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är vackert med all scilla, men det ser också litet extra rufsigt ut, då de kommer precis var de vill! :-)

      Radera
  4. Vilka fina tulpaner de är ju en riktig färgklick i rabatten.
    Jag har inte en enda tulpan.Men när jag ser dina fina så blir jag sugen att plantera några.
    Vilket jobb ni gör med att renovera ert fina hus. Det blir så snyggt.

    Ha en fin helg
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunilla! Roligt att du gillar huset och vår renovering!

      Tycker absolut att du ska ha litet tulpaner! Det är verkligen så roligt när de kommer på våren.

      Radera
  5. Åj...jag hinner ju inte med...höll på att missa det här inlägget. Här går det undan. Så ljuvligt att få se rosor igen...och fler blir det ju. Vad du är duktig, som hunnit med så mycket i trädgården. Dina tulpaner är urläckra...gillar de låga, som håller sig upprätta. De växer så tätt och håller ihop ordentligt.
    Vilket tufft jobb det måste vara med tegelstenarna. Men så blir det ju förstås urläckert, när det kommer på plats.
    Hoppas vi får bättre väder i morgon!
    Önskar er en riktigt skön och regnfri helg!
    Kram/Randi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är inte ensam om att nästan inte hinna! Ser att jag inte heller har hunnit besvara en del inlägg. Däremot har jag läst alla. Men ibland har man inte tid att besvara, precis när man har läst.

      Stenkapen var effektiv, men Christer får ibland litet problem med ryggen och det här var ingen bra arbetställning.

      Radera
  6. Nu har jag bläddrat bakåt igen. Tegeldelningen, var det för att få dem att täcka större yta?
    Tulpanerna växer snabbt här, ingen blomning än.
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var i första hand för att få rätt höjd.
      De var faktiskt kapade en gång tidigare. Vi hade sedan beräknat från betonggolvets höjd. Men, när vi sedan blev tvungna att hyvla ner ekgolvet så pass mycket, så blev de för höga i alla fall.

      Varför ska det gå lätt, när det kan vara besvärligt! ;-)

      Radera
    2. Angående tulpanerna, så är det bara de allra tidigaste som blommar här nu. De flesta har bara börjat visa sina knoppar ännu.

      Radera

Hej!

Det är alltid väldigt roligt att få kommentarer! Vill så gärna att du visar att du besökt min blogg! Tack!

Märit